۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ۰۸:۵۸
از-آسیب-دیدگی-مفصل-اکرومیو-کلاویکول---قسمتی-از-شانه---بیشتر-بدانیم
این مفصل قسمت فوقانی شانه را می سازد که نقطه تلاقی قسمت خارجی استخوان کلاویکول (ترقوه) با زائده اکرومیون استخوان کتف (اسکاپولا) می باشد.

آسیب دیدگی مفصل اکرومیو-کلاویکول AC (قسمتی از مفصل شانه) چیست؟

این مفصل قسمت فوقانی شانه را می سازد که نقطه تلاقی قسمت خارجی استخوان کلاویکول (ترقوه) با زائده اکرومیون استخوان کتف (اسکاپولا) می باشد.

این مفصل توسط کپسول مفصلی پوشانده می شود و دو لیگامان ترقوه ای-اکرومیونی (.ACROMIOCLAVICULAR LIG) و ترقوه ای-کوراکوئیدی (.CORACOCLAVICULAR LIG) آن را حمایت می کنند.

آسیب دیدگی این لیگامانها بیشترین آسیب این مفصل را شامل می شود و این نوع آسیب بیشتر در ورزشهای پرتابی مشاهده می شود.

 

 


علائم: آسیب دیدگی مفصل AC به سه درجه تقسیم می شود:
1- آسیب دیدگی درجه 1: در این نوع آسیب دیدگی درد، حساسیت و ناراحتی در زمان لمس و یا حرکت مفصل احساس می شود. همچنین آسیب نسبی کپسول مفصلی ولیگامانها ایجاد می گردد.فردآسیب دیده می تواند طی سه هفته به تمرین بازگردد.

2- آسیب دیدگی درجه 2: در این نوع عارضه پارگی لیگامان ترقوه ای-اکرومیونی و آسیب نسبی لیگامان ترقوه ای-کوراکوئیدی اتفاق می افتد، درد شدیدتر است و حرکات شانه محدود می شود، همچنین تورم در قسمت انتهای خارجی استخوان ترقوه دیده می شود. ورزشکار طی چهار تا شش هفته می تواند به ورزش بازگردد.

3-آسیب دیدگی درجه 3: در این نوع آسیب دیدگی، پارگی هر دو لیگامان ایجاد می شود و برآمدگی انتهای خارجی استخوان ترقوه به دلیل دررفتگی مفصل به وضوح دیده می شود، درد شدید است و محدودیت شدید مفصل وجود دارد. بازگشت به میادین ورزشی منوط به انجام عمل جراحی دارد.

اقدامات اولیه:
کمپرس سرد؛ استراحت مفصل و بانداژ مفصل موثر است.

اقدامات بعدی به درجه آسیب دیدگی بستگی دارد که در درجه 1 و 2 با حرکات ورزشی تقویت کننده عضلات بعد از دوره بی حرکتی و درد، بهبود می یابد.

جراحی صرفاً به آسیب دیدگی نوع 3 که دررفتگی کامل مفصل AC وجود دارد و آسیب درجه 2 که به درمان های نگهدارنده جواب نمی دهد محدود می شود.

روشهای پیشگیری ازآسیب دیدگی مفصل اکرومیو:
1- گرم کردن و تقویت عضلات شانه قبل ورزش و مسابقه
2- استراحت کافی در بین تمرینات و مسابقات
3- مصرف نمودن آب و مایعات کافی در بین تمرینات، قبل تمرینات و بعد از تمرینات 
4- اجتناب از حرکاتی که باعث ایجاد درد در مفصل می گردد

 
برگرفته از مجله پزشکی ورزشی استرالیا
ترجمه: زهرا جابکی
 کمیته پزشکی و علوم ورزشی کمیته ملی پارالمپیک

کد خبر : ۲,۱۳۸
اشتراک در