۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۱۰
رییس فدراسیون بین المللی ورزش های نابینایان: ایران در جنبش پارالمپیک کشوری پیشرفته است
ایلگار رحیموف، رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های نابینایان (ایبسا) با تمجید از ورزشکاران پارالمپیکی کشورمان تاکید کرد ایران در زمینه جنبش پارالمپیک کشوری پیشرفته به شمار می‌رود.
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، رییس فدراسیون بین المللی ورزش های نابینایان (ایبسا) در گفتگو با روزنامه تهران تایمز از ایران به عنوان کشوری پیشرفته در زمینه جنبش پارالمپیک یاد کرد و اذعان داشت این فدراسیون با کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان ایران روابط دوستانه دارد.
 
*قبل از هر چیز می خواهم نظر شما را در مورد ورزش نابینایان در ایران بدانم. اخبار ورزشی این کشور را دنبال می کنید؟
ایلگار رحیموف: ابتدا از علاقه شما به مصاحبه تشکر می کنم. برای من بسیار مهم است که مواضع و ایده های IBSA را به همه کشورها و ورزشکاران منتقل کنم. از این منظر، ارتباط از طریق مطبوعات یکی از روش های مؤثر انتشار اطلاعات در مورد اصلاحاتی است که در IBSA آغاز شده است. البته من به عنوان رئیس فدراسیون معتبر بین المللی ورزشی مانند IBSA نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد ورزش نابینایان و کم بینایان کشورهای مختلف دارم. در غیر این صورت نمی‌توانیم فعالیت‌های خود را به‌طور مؤثر انجام دهیم.
 
*موقعیت ایران در ورزش نابینایان را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید و آیا این کشور در پارالمپیک و بازی های پارا آسیایی موفق بوده است؟
-ایران کشوری پیشرفته در دنیای ورزش به ویژه در جنبش پارالمپیک است. ورزش نابینایان و کم بینایان در کشور شما به شدت در حال توسعه است. ما فعالانه با کمیته پارالمپیک ایران و همچنین با فدراسیون ورزش نابینایان و کم بینایان ایران که یکی از اعضای رسمی IBSA است همکاری می کنیم. من به شما می گویم که ما نه تنها با مدیران این سازمان ها همکاری می کنیم، بلکه با غفور کارگری و محمدرضا مظلومی نیز روابط دوستانه ای داریم که به خاطر سهمشان در توسعه ورزش معلولان بسیار قابل احترام هستند و از آنها قدردانی می کنم. ما به صورت دوره ای در انجمن ها و مسابقات مختلف برای بحث در مورد مشکلات ملاقات می کنیم.
 
*لطفا در مورد مقامات ایرانی در عرصه جهانی بگویید و آیا عملکرد آنها تاکنون راضی کننده بوده است؟
-نمایندگان کشور شما در کمیته های مختلف ورزشی IBSA، داوران بین المللی و کلاسبندهای پزشکی هستند و فعالیت می کنند . به عنوان مثال، نظام دودل، رئیس کمیته پاورلیفتینگ IBSA است. کمیته‌ای که او ریاست آن را بر عهده دارد شامل بسیاری از نمایندگان ایرانی است. فریبا محمدی یکی از اعضای توسعه زنان کمیته گلبال IBSA است. مرتضی نجفی یکی از بهترین کلاسبندهای  IBSA است. همه ما در یک تیم کار می کنیم. بنابراین از پیشرفت ورزش در ایران بسیار مطلع هستم و البته اخبار ورزشی این کشور را دنبال می کنم.

 

*همانطور که می دانید فوتبال نابینایان ایران در ریو ۲۰۱۶ به مدال نقره رسید و ورزشکاران سایر رشته ها نیز تاکنون موفق عمل کرده اند. به نظر شما  معروف ترین ورزش و یا ورزشکار نابینایان در ایران چیست یا کیست؟
-ورزش نابینایان و کم بینایان در ایران به شدت در حال توسعه است. ورزشکاران کشور شما همیشه در تمام مسابقات IBSA عملکرد موثری دارند. همچنین ورزشکاران نابینا و کم بینای ایران در مسابقاتی که زیر نظر IPC برگزار می شود موفقیت های زیادی کسب می کنند. بنابراین، جدا کردن یک ورزش خاص بسیار دشوار است. تیم های شما در مسابقات فوتبال نابینایان و گلبال ، مسابقات جودو ، پاورلیفتینگ و غیره به یک اندازه موفق عمل می کنند. تیم های ایرانی از نظر نتایج مسابقات و بازی ها همیشه پیشتاز هستند.
البته بازی های پارالمپیک پاریس نزدیک است. IBSA با سه رشته ورزشی جودو، فوتبال و گلبال در این بازی ها حضور خواهد داشت. از هم اکنون مشخص شده است که تیم مردان ایران در مسابقات گلبال حضور خواهد داشت. در مسابقات جودو، پاراجودوکاران زیادی از کشور شما در رتبه‌های بالایی قرار دارند و این به آنها امکان می دهد در بازی های پاریس نیز شرکت کنند. آرزو می کنم همه ورزشکاران کشور شما نماینده خوبی از ایران در این بازی ها باشند.

 

*تاثیرگذارترین ورزشکار در بین ورزشکاران نابینا و کم بینای ایرانی در بازی های پارالمپیک چه کسی است؟
-من بسیاری از ورزشکاران ایرانی را به شخصه می شناسم و نمی خواهم هیچ یک را به طور جداگانه انتخاب کنم. می دانم که آنها چقدر از کشور خود حمایت می کنند و می خواهند در هر رقابتی برنده شوند. ورزش زندگی آنهاست و این فرصتی است برای تثبیت خود در جامعه. هر کدام از آنها یک قهرمان هستند از نظر من. 

 

*نظر خود را در مورد ورزشکاران زن ایرانی با ما در میان بگذارید. به نظر شما کدام ورزش یا ورزشکار انتظارات را برآورده کرده است؟
-ورزشکاران ایرانی بخشی فعال در کل جنبش پارالمپیک هستند. در میان آنها نام های معروف زیادی وجود دارد. نه تنها دختران ایرانی، بلکه بسیاری از ورزشکاران کشورهای دیگر نیز به آنها و موفقیت هایشان نگاه می کنند. کافی است نام هایی چون زهرا نعمتی را نام ببرید، او اسطوره ورزش پارالمپیکی جهان است. ساره جوانمردی، هاشمیه متقیان و دیگران. من همچنین می توانم به تیم گلبال زنان  که به سرعت در حال توسعه است اشاره کنم. مانند سایر کشورها هنوز جای کار وجود دارد اما توجه به توسعه ورزش در ایران باعث می شود تا در آینده نزدیک نام های جدیدی از بانوان ورزشکار ایرانی بشنویم.

 

*این پرسش همواره در مورد کلاسبندی نابینایان در ورزش مطرح می شود. مثلاً می بینیم یک جودوکار یا یک فوتبالیست ممکن است رانندگی هم بکند. با جزئیات بیشتر به ما بگویید کلاسبندی چگونه انجام می شود تا یک برای همیشه به این شائبه ها پاسخ داده شود. 
-کلاسبندی یکی از مهم ترین و منحصر به فردترین جنبه های پارالمپیک است و چیزی است که با در دسترس قرار گرفتن پژوهش ها، دانش و فناوری دائماً در حال تکامل است. پیش از انتخاب من به عنوان رئیس در سال ۲۰۲۱، پس از سال ها تحقیق و همکاری با کارشناسان یک سیستم کلاسبندی جدید در جودو راه اندازی شد. برای فوتبال نابینایان و گلبال نیز روند مشابهی در حال انجام است.
زمانی که هفت ماه پیش به عنوان رئیس IBSA انتخاب شدم، شروع آخرین بررسی کلاسبندی و سیستم های موجود در آن در همه رشته ها را در اولویت قرار دادم. همه فدراسیون‌های بین‌المللی و جنبش پارالمپیک به‌عنوان یک کل تشخیص می‌دهند که، مانند همه سیستم‌ها، کلاسبندی می‌تواند - و باید - تحت بازنگری دائمی باشد تا همه بتوانند به این روند اطمینان داشته باشند. این بسیار مهم است.

 

*آیا از کار سازمان خود راضی هستید؟
-کمتر از یک سال از انتخاب من می گذرد، اما تاکنون معتقدم که می توان زمینه را برای یک دوره جدید فراهم کرد. زمانی که من انتخاب شدم، به اعضای IBSA قول دادم که هیئت مدیره جدید به نیازهای آنها - و ورزشکاران - در محیطی که همگی در حال توسعه هستیم پاسخگو باشد.
در مدت کوتاهی توانستیم صدای ورزشکاران باشیم و برای بررسی جامع فعالیت های این فدراسیون آماده شویم. ما همچنین تخصص جدیدی در مبارزه با دوپینگ و ارتباطات، به منظورحرفه ای کردن این عملکردها در امور مالی و کلاسبندی راه اندازی کرده ایم. هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما من معتقدم که در مسیر پیشرفت هستیم.

 

منبع: روزنامه تهران تایمز

 
کد خبر : ۶,۵۳۰
اشتراک در